blog

Jak radzić sobie ze złością? 6 sposobów

Chyba zgodzisz się ze mną, że emocje i uczucia dają smak naszemu życiu. Motyle w brzuchu powodują że świat jest jeszcze piękniejszy, satysfakcja z pracy powoduje że jesteśmy w stanie działać na pełnych obrotach a miłość do rodziny jest w stanie wykrzesać z nas to co najlepsze. Jednak nie tylko te uskrzydlające nas emocje towarzyszą naszemu życiu. Najczęściej nie lubimy takich emocji jak smutek, złość czy lęk. Mamy poczucie, że nam zagrażają – wytrącają nas z równowagi, są kłopotliwe dla nas i dla innych. Działamy tak, by ich nie odczuwać, nie pokazywać i jak najszybciej się ich pozbyć. Możemy też wpadać w szał, kłócić się z innymi a potem żałować, że zrobiliśmy lub powiedzieliśmy coś czego nie chcieliśmy…

Jak sobie radzić w sytuacji, kiedy nie radzimy sobie z tymi nieprzyjemnymi emocjami?

  1. Wszedłeś w kałużę i co możesz zrobić? Zaprzeczanie nie ma sensu, bo masz mokre buty i stopy. Nieuzasadnione jest też udawanie, że czujesz radość z tego powodu. Dopiero gdy pogodzisz się z tym co się stało, możesz zacząć działać- dokładnie tak samo jest z odczuwaniem emocji. Jeśli odczuwasz jakieś negatywne emocje nazwij to co konkretnie czujesz. Powiedz sobie np. czuję się oszukana, jestem bardzo zawiedziona, czuję rozżalenie lub jestem bardzo zazdrosna. Już samo nazwanie emocji jaką odczuwamy, bardzo zmniejsza jej nasilenie, gdyż włączasz swoją logiczną część mózgu. Następnie zastanów się dlaczego czujesz to, co czujesz? Dlaczego czujesz się zawiedzony na partnerze, który nie postąpił tak jak chcesz? A czy wiedział co od niego oczekujesz? Analiza swoich stanów emocjonalnych często może Ci również pokazać z czym Ty sam sobie nie radzisz i co rzutujesz na innych np. kiedy masz jakieś kompleksy może Ci się wydawać, że partner ogląda się za innymi osobami przez co jesteś zazdrosny, jeśli frustruje Cię to, że czas przepływa Ci przez palce, możesz wkurzać się widząc bardzo zorganizowane osoby itd. Taka analiza pozwoli Ci zmienić siebie a nie innych.
  2. Kiedy opanowuje nas złość lub totalna euforia, nie działamy racjonalnie. Kiedy jesteś zdenerwowany z czyjegoś powodu i chcesz tą złość wyładować na tej osobie odczekaj 10 minut. Możesz nawet nastawić sobie stoper. Do tego czasu bardzo często Twoje silne emocje ustąpią a Ty może zauważysz, że to co chwilę temu wyprowadziło Cię z równowagi jest zupełnie błahe, albo to Ty źle oceniłeś tą osobę.
  3. Jeśli jednak okaże się, że Twoja złość Ci nie przeszła, pójdź do tej osoby i zapytaj jak ona ocenia daną sytuację. Np. jeśli Twój współpracownik, mąż czy sąsiad obiecał Ci, że do wczoraj coś dla Ciebie zrobi a tak się nie stało to zamiast od razu go oceniać zapytaj jak ta osoba ocenia tą sytuację. Może się okazać, że ta osoba miała jakieś problemy, nie wiedziała na kiedy ma to wykonać, zupełnie o tym zapomniała lub nie ceni sobie punktualności tak jak Ty. Jeśli tak się dzieje udziel jej konstruktywnej informacji zwrotnej.
  4. Jeśli nieprzyjemne emocje nie pozwalają Ci się skupić lub zapanować nad sobą, możesz również spróbować techniki myślenia w języku obcym. Po prostu mów do siebie to co czujesz tylko na przykład po mongolsku a nie po polsku. Zobaczysz, że przełączenie Twoich myśli na inny język spowoduje, że zaczniesz się uspokajać i logicznie myśleć.
  5. Często zdarza się, że Twoja reakcja emocjonalna, której wyuczyłeś się kiedyś jest obecnie zupełnie nieadekwatna i niezrozumiała dla innych a nawet dla Ciebie. Przykładowo Marta, która jako dziecko była karana przez rodziców za to, że okazywała jakiekolwiek niezadowolenie nauczyła się, że nie ma do tego prawa. W dorosłym życiu reaguje lękiem na każdą sytuację konfrontacji, wycofuje się z rozmowy i ulega innym, mimo że tego nie chce. Jest przez to sfrustrowana i czuje się oszukana. To, co możesz zrobić, to nauczyć się osłabiać siłę swoich wyuczonych emocji i panować nad swoimi reakcjami, gdy pojawiają się automatycznie. Najskuteczniejszą metodą jest obserwowanie siebie w relacjach z innymi i odkrywanie źródeł problemów z panowaniem nad sobą. Już sama świadomość tego, co wywołuje u ciebie automatyczne reakcje emocjonalne, pomoże osłabić ich wpływ. Jeśli uda ci się dodatkowo odkryć sytuacje z dzieciństwa czy młodości, w których wyuczyłeś się tych automatycznych reakcji, łatwiej będzie ci je zrozumieć. Przeanalizuj każdą sytuację, w której zachowałeś się nie tak, jak byś chciał. Z czasem może uda ci się zauważyć zawczasu, że wchodzisz w wyuczony schemat– łatwiej będzie ci wtedy zatrzymać się i świadomie zdecydować, jak się zachować inaczej.
  6. Wykorzystuj również swoje ciało do zmiany emocji– jeśli jesteś zdenerwowany lub smutny, wyprostuj się, podnieś głowę, mów głośniej i patrz do góry. Baw się swoim głosem zmieniając intonację i oddychaj głęboko a zobaczysz, że Twój mózg zacznie inaczej odczytywać emocje, których doświadczasz.

 

A Ty w jaki sposób radzisz sobie z tymi mniej przyjemnymi emocjami?

Który z podanych sposobów zechcesz wypróbować? Daj mi o tym znać w komentarzu.

A jeśli chcesz poznać sposoby na poradzenie sobie ze stresem i lękiem koniecznie pobierz plik z rewelacyjnymi ćwiczeniami.

Zachęcam Cię również do subskrybowania tego kanału, gdyż już za tydzień powiem Ci jak Twój mózg szaleje na zakupachpoznaj sztuczki jakie sprzedawcy stosują na Tobie, abyś nie wyszedł ze sklepu z pustymi rękami. Do zobaczenia wkrótce!

 

Zdobywcy Super Kompetencji

Dołącz do grupy

Czy masz silną wolę?

Zrób bezpłatny test

Czytaj Jak GENIUSZ- kurs szybkiego i efektywnego czytania

Szczegóły