blog

To ćwiczenie zabija odkładanie na później

Tak mi się nie chce, tak bardzo nie chcę…

Często brakuje Ci motywacji do działania?

Przeraża Cię ilość zadań do wykonania i lista niezrealizowanych planów?

Zrób jedno proste ćwiczenie, które skutecznie zabija odkładanie na później:


[przypominajka o ankiecie]

Kochani, przypominam ze tylko do 15.02. możecie wziąć udział w ankiecie na temat mojego kanału na końcu której czeka na Was NIESPODZIANKA: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfucvULHPfg9NLvKL6n7vQs2Vtjns-pjmBTyxUjPhUR0G3XLg/viewform

Jeśli często brakuje Ci motywacji do działania, masz wrażenie ze możesz zdobyć mistrzostwo w odkładaniu zadań na później i jesteś przekonany ze nie ma dla Ciebie ratunku to koniecznie zastosuj SPUSTY DZIAŁANIA.

W jednym z badań studenci mieli dostać dodatkowe punkty, jeśli do 26 grudnia oddadzą wypracowanie o tym, jak spędzili święta. Większość studentów, oczywiście, widziała w tym stosunkowo łatwą do osiągnięcia korzyść, więc zamierzała je napisać. Faktycznie jednak zrobiło to tylko 33 proc. z nich.

Inną grupę studentów poproszono o utworzenie spustu działania – mieli wcześniej dokładnie zanotować, gdzie i kiedy zamierzają napisać swoje wypracowania (np. Napiszę pracę w gabinecie ojca pierwszego dnia świąt, zanim wszyscy w domu się obudzą). Z tej grupy studentów wypracowanie oddało aż 75 proc.

Według Gollwitzera główna wartość spustów działania polega na tym, że prowadzą do automatycznego podjęcia decyzji. To chroni cele przed kuszącymi alternatywami, złymi nawykami albo konkurencyjnymi dążeniami.

Szczególnie dobrze sprawdza się to w przypadku trudniejszych czy większych celów. Wykazało to badanie przeprowadzone z udziałem pacjentów po wszczepieniu stawu biodrowego. Rehabilitacja po takiej operacji to sprawa żmudna i bolesna. Wszyscy pacjenci pragnęli jak najszybciej stanąć na nogi, ale najlepiej poszło tym, którzy stworzyli spusty działania.

Badacze wręczyli każdemu uczestnikowi broszurę z opisem rehabilitacji. Na końcu było 13 pustych stron, po jednej na każdy tydzień, zatytułowanych „Moje cele na ten tydzień”, z instrukcją: „Zapisz dokładnie, co zmierzasz zrobić. Np. jeśli w tym tygodniu planujesz iść na spacer, zapisz, kiedy i gdzie planujesz spacerować”.

Wyniki były zaskakujące: pacjenci, którzy spisywali plany, zaczynali chodzić niemal dwukrotnie szybciej, a siadać i wstawać z krzeseł – niemal trzykrotnie szybciej niż ci, którzy niczego nie zapisywali.

Analizując formularze, autorzy tego eksperymentu doszli do wniosku, że ludzie, którzy robili plany działania, koncentrowali się intuicyjnie na punktach krytycznych – i zawczasu znajdowali rozwiązania problemów. Wytworzyli w ten sposób nawyki silnej woli, które pomagały im w najtrudniejszych momentach.

Dlatego jeśli masz cos do wykonania w niedalekiej przyszłości zaplanuj spust działania dla tej czynności. Dokładnie zaplanuj kiedy to wykonasz, gdzie a nawet jak to będzie wyglądało. A kiedy nadejdzie ten moment nie zadawaj sobie pytań typu: ,,czy mi się chce?” tylko od razu przejdź do zaplanowanego działania.

 

Możesz na przykład zaplanować, ze po zakończeniu oglądania tego nagrania udostępnisz je swoim znajomym a następnie wejdziesz na stronę dorotafilipiuk.pl i zrobisz bezpłatny test ,,czy wykorzystujesz swój potencjał?: http://dorotafilipiuk.pl/test/czy-wykorzystujesz-swoj-potencjal/

 

Pamiętaj też o subskrybowaniu tego kanału i zobaczeniu innych moich filmów, które w znacznym stopniu mogą ułatwić Ci życie. Do zobaczenia wkrótce!

Zobacz również: