blog

Taka praca zabija Twój mózg!

Ciężka praca popłaca, aby osiągnąć sukces trzeba ciężko pracować a odpoczynek jest dla leni.

Dokładnie takie przekonania miał Bartek, który dawał z siebie wszystko. Stawką była bardzo dobrze płatna posada w firmie farmaceutycznej. Pewnego dnia przyszedł do pracy, usiadł przy biurku i spędził tam 72 godziny- nie spał więc przez 3 noce! Po powrocie do domu zmarł nagle na atak epilepsji, najprawdopodobniej spowodowany przemęczeniem.

W Japonii na śmierć z przepracowania, zwaną karoshi umiera rocznie nawet 10 tysięcy Japończyków!

Nic w tym dziwnego- żyjemy przecież w erze produktywności, gdzie aż głupio mieć czas, nie być zajętym i zwiększać swoją efektywność po to… aby mieć więcej czasu na odpoczynek. Jesteśmy przekonani że nasza pracowitość jest cnotą.  Coraz więcej badań naukowych wskazuje jednak, że obowiązki służbowe nie tylko pozbawiają nas czasu dla bliskich czy na realizowanie swoich pasji, ale też szkodzą naszemu zdrowiu podobnie jak palenie czy nadużywanie alkoholu! I to nawet wtedy, kiedy jest jest to praca mało stresująca i wykonywana z pasją. Im więcej czasu spędzasz za biurkiem, tym większe masz prawdopodobieństwo chorób serca, depresji a nawet obniżenia poziomu inteligencji.

Nadgodziny powodują przewlekłe zmęczenie mózgu co skutkuje obniżeniem sprawności intelektualnej. Większość osób badanych w pewnym eksperymencie, którzy pracowali ponad 55 godzin tygodniowo skarżyła się na bezsenność, pogorszenie nastroju a także przyznała się do nadużywania alkoholu czy leków co prowadzi do zawałów serca, udarów i demencji.

Pracoholicy aż o 40% zwiększają ryzyko, że zapadną na śmiertelne choroby ukłau krążenia. Dla porównania, osoby które palą papierosy te ryzyko mają na poziomie 50%.

Naszemu zdrowiu psychicznemu szkodzi też wykonywanie wielu zadań w jednym czasie, czyli tak zwany multitasking. Rozmawiasz przez telefon, w tym czasie kończysz maila, zalewasz kawę i włączasz drukarkę… Póżniej przeglądasz dokumenty jednocześnie sprawdzając Facebooka i jedząc kanapkę, którą na bieżąco udoskonalasz. Psychologowie i psychiatrzy z londyńskiego uniwersytetu King’s College dowiedli, że osoby zajmujące się wieloma zadaniami naraz doświadczają większej przepustowości mózgu niż palący regularnie marihuanę! Poza tym, jeśli wykonujesz wiele zadań w tym samym czasie licz się ze spadkiem swojego IQ nawet o 10 punktów! Także nie bądź głupi i koncentruj się na jednym zadaniu a dopiero po jego zakończeniu rozpocznij następne.

Warto też wspomnieć o tym, że nadmierna koncentracja na obowiązkach zawodowych jest jedną z rzeczy, które pod koniec życia wspominamy ze smutkiem. Więcej na ten temat mówiłam w filmie ,,5 rzeczy, których ludzie najbardziej żałują”( https://www.youtube.com/watch?v=iCHZZHd7xYs)

Tymczasem tkwimy w pułapce, że im więcej pracujemy, tym bliżej jesteśmy sukcesu co da nam ogromne szczęście.

Słynne badania nad skrzypkami z Akademii Muzycznej w Berlinie, wykazały że Ci odnoszący najlepsze sukcesy to Ci którzy nie tylko najwięcej trenowali, ale również Ci, którzy dużo odpoczywali i przeznaczali więcej czasu na regenerujący sen niż inni.

Współczesny człowiek jest tak odzwyczajony od braku aktywności umysłu, że (jak dowiódł w swoi eksperymencie profesor Tim Wilson) woli poddać się lekkim wstrząsom elektrycznym niż spędzić na nicnierobieniu 15 minut w pustym laboratorium. Nicnierobienie, czyli po prostu odpoczynek umysłu od pracy, powinno być jedną z bardzo ważnych aktywności człowieka, gdyż właśnie wtedy nasz mózg dostaje dodatkowy zastrzyk krwi do regionów mózgu takich jak hipokamp czy kora przedczołowa co zwiększa poczucie zadowolenia, relaksu, a później większą kreatywność i motywację do działania.

Co możesz zrobić z tą wiedzą? Bardzo zachęcam Cię do tego, abyś zaczął codziennie planować swój czas wolny. Od której godziny nie zajmujesz się pracą lub nauką? Co możesz w tym czasie robić? Kiedy ustalisz sobie taki czas pod żadnym pozorem nie zajmuj się obowiązkami. Bardzo zachęcam Cię do tego, abyś poświęcił chociaż 3 minuty każdego dnia na medytację przed pracą lub po prostu bezmyślenie- stań przy oknie i pozwól sobie po prostu popatrzeć w dal, spokojnie wypić szklankę soku delektując się pysznym smakiem lub po prostu odpocząć nie myśląc o czymś konkretnym. Możesz ustalić sobie godziny w których nie odbierasz poczty, sms’ów i telefonów. Bardzo zachęcam Cię również do tego, abyś uczył się narzędzi rozwoju osobistego, które pokazuję na kanale i w swoich kursach elearningowych właśnie po to, aby więcej czasu spędzać z bliskimi, mieć czas na rozwijanie pasji i odpoczynek, a przy okazji robić to zdecydowanie efektywniej.

Wiem, że doby nie da się rozciągnąć choćbyśmy nie wiem jak chcieli, dlatego właśnie od ponad ośmiu miesięcy projektuje mój najnowszy kurs zarządzania sobą w czasie, abyś  jeśli tylko zechcesz, poznał rewelacyjne techniki, dzięki którym lepiej wykorzystasz dany Ci czas. Bardzo zależy mi na tym, aby ten kurs był najlepszy na rynku, dlatego bardzo proszę Cię o pomoc- co dla Ciebie byłoby najwazniejsze w takim kursie? Jeśli już brałeś udział w takich szkoleniach, czego w nich najbardziej brakowało? Jakie narzędzia Tobie najbardziej by się przydały? A może dasz mi znać co Tobie sprawia największą trudność, aby mieć więcej czasu? Będę Ci bardzo wdzięczna nawet za krótki komentarz.

Zachęcam Cię do pobrania bezpłatnych ćwiczeń na rozwój Twojego umysłu: http://www.dorotafilipiuk.pl/freematerials

a także do subskrybowania tego kanału, gdyż już niebawem rozprawimy sie z najbardziej popularnymi mitami rozwoju osobistego i zobaczymy dlaczego mowy motywacyjne mozna porównać do…picia alkoholu. Do zobaczenia w krótce!

Zdobywcy Super Kompetencji

Dołącz do grupy

Czy masz silną wolę?

Zrób bezpłatny test

Korepetycje z trenerem technik nauki

Szczegóły