CO POWODUJE PROBLEMY Z KONCENTRACJĄ

Znasz ten stan kiedy chcesz być w pełni SKONCENTROWANY, a Twoje myśli co chwilę gdzieś uciekają, a ROZPROSZYĆ potrafi Cię nawet tykający zegarek?

Skąd się biorą problemy z KONCENTRACJĄ, dlaczego tak łatwo rozproszyć naszą UWAGĘ?Współczesność wymaga od nas coraz większej efektywności – mamy coraz więcej zadań, coraz więcej informacji do przetworzenia, a czasu coraz mniej…

Zobacz to video i polepsz swoją koncentrację OD ZARAZ!

.

Sprawdzasz na bieżąco wszystkie powiadomienia

Wyobraź sobie, że idziesz na 8 godzin spać. Chcesz być jednak na bieżąco ze swoimi znajomymi, klientami i rodziną, dlatego ustawiasz głośno powiadomienia w swoim telefonie i za każdym razem, kiedy zadzwoni dzwonek, budzisz się i odpisujesz na sms’y, wiadomości i maile.                    

Jak Ci się wydaje, jaka będzie jakość Twojego snu?

Myślę, że odpowiedź będzie oczywista. Dlaczego, więc nie jest to dla Ciebie oczywiste, że jakość Twojej pracy i nauki będzie znacznie niższa kiedy cały czas będziesz się ROZPRASZAŁ? Dystraktory są bardzo uzależniające, dlatego sami przed sobą udajemy, że nie wpływają na naszą efektywność. Dzwięk powiadomienia, że dostałeś wiadomość działa jak NARKOTYK. 

Ciekawość to jedna z najsilniej napędzających nas emocji. Jej ośrodek leży w naszym mózgu blisko ośrodka odpowiedzialnego za odczuwanie BÓLU FIZYCZNEGO! Dlatego możesz mieć aż wrażenie dyskomfortu, kiedy nie zaspokoisz swojej ciekawości poprzez sprawdzenie kto i co do Ciebie napisał. Ma to fatalne skutki dla jakości naszej pracy, nauki a nawet relacji z innymi ludźmi.

Jak poradzić sobie z nieustanną potrzebą sprawdzania poczty, komunikatorów i portali społecznościowych, przez co powstają problemy z koncentracją? Sposobów na to jest wiele ale zacznij od najprostszego- WYŁĄCZ POWIADOMIENIA! Sygnał informujący, że dostałeś nową wiadomość działa na nasz mózg jak ZAPALNIK.  

Jeżeli chciałbyś wyćwiczyć swoją koncentrację, zapraszam Cię do sprawdzenia pakietu ponad 100 ćwiczeń na koncentrację! Kliknij!

.

Słuchasz muzyki/radia/ TV w trakcie pracy lub nauki

Wyobraź sobie, że podczas czytania śpiewasz ulubioną piosenkę lub liczysz do stu. Chyba nie muszę Cię przekonywać do tego, że Twoje zrozumienie tekstu będzie na bardzo niskim lub nawet zerowym poziomie. I o ile to wydaje się być oczywiste o tyle zachowanie pełnego skupienia na pracy czy nauce, gdzie musisz rozwiązywać nowe problemy i uczyć się nowych rzeczy słuchając jednocześnie radia czy telewizji, już takie oczywiste się nie wydaje. MAŁO TEGO!

Sami siebie często oszukujemy, że słuchanie ulubionych piosenek w słuchawkach świetnie pomaga się nam skupić. Ewentualnie odciąć od świata zewnętrznego. TAK JEDNAK NIE JEST. Jeśli nie słuchasz muzyki przeznaczonej do pracy (znajdziesz ją w zakładce bezpłatne materiały – http://www.dorotafilipiuk.pl/freematerials/category/3 ) lub jeśli nie wykonujesz w pełni zautomatyzowanych działań, muzyka nie będzie Ci pomagała. Będzie utrudniała efektywną pracę i naukę. Jeśli chcesz pozbyć się tego nawyku, za każdym razem gdy włączasz np. radio stopniowo ściszaj głośniki aż do zupełniej ciszy.

Problemy z koncentracją. Robisz kilka rzeczy w tym samym czasie lub nie kończysz jednego i zaczynasz nowe.

Wyobraź sobie, że masz ogród. Masz dziś do wykonania kilka zadań– musisz skosić trawnik, podciąć sekatorem drzewka, zerwać owoce z kilku krzaczków i podlać kwiaty. Jaka strategia działania będzie bardziej efektywna: jeśli odpalisz kosiarkę na 5 minut, potem pójdziesz podciąć kilka gałązek, następnie nalejesz wody do konewki, zerwiesz kilka sztuk owoców i wrócisz znowu do 5 minutowego koszenia trawy czy jeśli najpierw skosisz cały trawnik, potem podetniesz wszystkie drzewka, podlejesz wszystkie kwiatki i zerwiesz wszystkie owoce? ODPOWIEDŹ JEST OCZYWISTA! To dlaczego sam zabierasz się za jedno zadanie, potem za kolejne i kolejne każdego z nich nie doprowadzając do końca?

Jest to bardzo  popularny błąd w działaniu, który drastycznie niszczy naszą efektywność a który wynika między innymi z za dużego rozproszenia uwagi.

Aby poradzić sobie z tym niszczącym nawykiem przede wszystkim musisz uświadomić sobie, że tak właśnie postępujesz. Następnie zawsze kiedy chcesz zmienić zadanie na kolejne nie kończąc poprzedniego, nastawić sobie czasomierz na przykład na 5 minut i pracować nad jednym zadaniem chociaż trochę dłużej. Warto też kiedy zrobisz sobie krótką przerwę i wrócisz po chwili do niedokończonego zadania.

Nie zapisujesz swoich spraw do załatwienia

Wyobraź sobie, że masz włączonych 100 okien swojej przeglądarki internetowej, aby mieć dostęp do wszystkich rzeczy, którymi musisz się zająć. O ile masz dobry komputer jakoś to działa, jednak na pewno częściej się muli. I o ile zastanawiasz się jak można być tak głupim, żeby zamiast stworzenia sobie zakładek do stron otwierać je wszystkie na raz, o tyle sam nie zapisując swoich spraw do załatwienia powodujesz, że cały masz je z tyłu głowy jak kolejne okienka.

Denerwujesz się, kiedy o czymś zapomnisz. Przypominasz sobie co chwila o czym masz pamiętać. Obowiązków wydaje Ci się mieć dużo więcej niż masz naprawdę a tym samym cały czas rozpraszasz się wykonując obecne zadania. Funkcjonujesz jak przeglądarka z setką otwartych okienek, które cały czas musi odświeżać.

Aby poradzić sobie z tym efektem zawsze miej przy sobie kartkę i długopis na której możesz zapisywać swoje sprawy do wykonania. Zapisz nawet miejsce na którym zakończyłeś ostatnią czynność. Kiedy ktoś Ci przeszkodzi w pracy lub gdy wybierasz się na przerwę.

Robisz kilka rzeczy w tym samym czasie.

Wolałbyś aby operował Cię chirurg który zajmuję się tylko Tobą, czy w tym samym czasie operuje jeszcze dwie inne osoby? Multitaskingwielozadaniowość czy po prostu zajmowanie się wieloma rzeczami w tym samym czasie wydaje się być panaceum na za krótką dobę. Ewentualnie zbyt długą listę obowiązków do wykonania. Uwielbiamy wierzyć, że nasza uwaga jest podzielna, dzięki czemu sprzyja to efektywnemu zarządzaniu sobą w czasie.

Tak może być ale tylko pod warunkiem, że jedna z czynności, którą wykonujesz jest w pełni zautomatyzowana. Sytuacji, której potrzebuje skupienia uwagi na przykład w trakcie ćwiczeń na steperze oglądasz sobie moje filmy. Jeśli natomiast robisz coś, co wymaga Twojej koncentracji– na przykład poprawiasz błędy w raporcie i słuchasz jednocześnie audiobooka, spowoduje to że każdą z tych czynności będziesz wykonywał dużo gorzej, dłużej i będziesz bardziej zmęczony.

Dlatego, aby poradzić sobie z tym efektem zapisuj czynności które możesz ze sobą połączyć a pozostałe rób w pełnym skupieniu.

Jeśli temat koncentracji jest dla Ciebie ciekawy koniecznie daj mi o tym znać! Napisz co Ciebie rozprasza najbardziej i jakie są Twoje sposoby na problemy z koncentracją. Przygotowuję właśnie obszerny kurs na temat tego jak radzić sobie z coraz większym rozproszeniem uwagi. Swoją drogą- bardzo mnie ciekawi ile czynności wykonywałeś podczas oglądania tego nagrania? Czy byłeś w pełni skupiony przez te kilka minut i obejrzałeś cały film za jednym podejściem? KONIECZNIE DAJ MI O TYM ZNAĆ!

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, przeczytaj wpis: “JAK UCZYĆ SIĘ EFEKTYWNIE? ĆWICZENIA!

Cześć! Nazywam się Dorota Filipiuk i od 10 lat pomagam ludziom uczyć się efektywnie, wykorzystując wiedzę na temat tego, jak uczy się nasz mózg. Jestem psychologiem, trenerem i coachem w trakcie certyfikacji. Przeprowadziłam ponad 15 tysięcy godzin na sali szkoleniowej i sprzedałam ponad 21 000 kursów online, dlatego ludzie ufają moim umiejętnościom.

Zapraszam Cię do zajrzenia na mojego funpaga: Kliknij!

Dorota jest współautorką produktów wspierających proces diagnozy i rozwoju potencjału zdolnych gimnazjalistów, prelegentką na licznych konferencjach i gościem w wielu podcastach. Prowadzi kanał w serwisie YouTube i podcast ,,Efektywność Osobista”.

Jej artykuły znajdziesz m.in. w Wysokich Obcasach, Estate i przede wszystkim Forbes’ie.

Była wykładowcą na dwóch uczelniach wyższych, prowadziła szkolenia m.in. dla MAN, Stella i Bank Polski. W podróży dookoła świata założyła 2 firmy online. Jest szczęśliwą mamą Kornelki, pasjonatką zdrowego stylu życia. W wolnych chwilach kocha malować i uprawiać aerial yogę.

Czy już wiesz, co powoduje problemy z koncentracją? 🙂