Czy notatki rzeczywiście pomagają w nauce?

Czy notujesz w zeszycie, bądź notatniku, jakiekolwiek informacje? Jesteś przekonany, że ich zapisywanie pomoże Ci lepiej zapamiętywać, prawda? No właśnie, mimo że za notowaniem mało kto przepada, mimo że zabiera Ci dużo czasu nadal notujesz informacje bo to dobre dla naszego mózgu. Jeśli tak uważasz to koniecznie zobacz to nagranie i dowiedz się, jak robić notatki!

Nieodłącznym elementem nauki jest robienie notatek. Jeśli chcesz coś zapamiętać z czytanej książkiwykładu, lekcji, szkolenia czy nawet tego filmu warto abyś sięgnął po papier i długopis i zapisał najważniejsze informacje. Zgadasz się z tym stwierdzeniem? Jak najbardziej może być ono prawdziwe. Jest tylko jedno małe ,,ale”. Jeśli notatki mają nam pomagać w nauce powinny być robione w odpowiedni sposób.

Większość z nas robi tak:

Poznaj Olę- Ola zawsze skrupulatnie zapisuje wszystkie informacje jakie usłyszy lub przeczyta. Bardzo dużo czasu spędza nie tylko na robieniu tradycyjnych notatek ale również na ich czytaniu. Potem na selekcjonowaniu najważniejszych informacji, których czasami nie może odnaleźć… Nie przepada za nauką. Szybko się dekoncentruje i mimo, że w swoich notatkach ma całą wiedzę z wykładów i szkoleń mało z nich pamięta. Nie wspominając o tym, że nie lubi korzystać ze swoich zapisków. Traci mnóstwo czasu na tym, aby wyłuskać z nich to co najważniejsze. Jednak nie potrafi przerwać i notuje wszystko co usłyszy. Linijka pod linijką – wierząc, że dzięki temu zapisze informacje w swoim mózgu.

A jak powinno się to robić?

Weronika robi notatki w zupełnie inny sposób. Bardzo ceni sobie swój czas, dlatego nie chce tracić go na zapisywanie wszystkich informacji, a potem na ich czytanie i selekcję tego co ważne. Wie, że aby utrzymać wysoką koncentrację uwagi, która jest absolutnym warunkiem dobrego zapamiętywania, powinna od razu filtrować informacje jakie słyszy. I dokładnie to robi- już podczas słuchania bądź czytania decyduje jakie informacje są najbardziej istotne– dzięki temu jest nie tylko bardziej skupiona, lepiej rozumie to co zapisuje a przez to od razu lepiej pamięta, to jeszcze jej notowanie zajmuje dużo mniej czasu i przynosi dużo więcej frajdy.

Weronika używa słów kluczy podczas notowania co skraca nie tylko czas notowania, ale również oszczędza 80% czasu na czytaniu notatek i 80% czasu a ich selekcji. Weronika świetnie wie o tym, że nawet 90% informacji jakie czytam to tak zwana wata słowna, która nie niesie ze sobą istotnych do zapisania informacji. Czy Weronika lubi swoje notatki? Wręcz uwielbia! Są nie tylko atrakcyjne wizualnie to jeszcze ich przygotowanie sprawia jej przyjemność a dodatkowo rozwija kreatywność i pomaga w dużo lepszym zapamiętywaniu.

Błędne przekonania

Dlaczego więc Ola nie bierze przykładu z Weroniki? Z kilku powodów. Po pierwsze jest przekonana, że jeśli nie zapisze wszystkiego słowo w słowo to na pewno później nic nie zrozumie. Nie zapamięta i nie zda egzaminu. Ma takie przekonania nawet mimo tego, że widzi że Weronika uczy się dużo lepiej i dużo szybciej… Poza tym nigdy nie próbowała takiego sposobu, więc nie miała nawet okazji do tego, aby przekonać się, że notowanie może być przyjemne, szybkie, rozwijać kreatywność i pomagać w efektywnym zapamiętywaniu. Po trzecie, Ola jest pewna że aby notować inaczej powinna mieć talent do rysowania. Znalazło by się na pewno jeszcze więcej wymówek dla których Ola woli notować tak jak wszyscy. Aby tak jak wszyscy narzekać że jej mózg uczy się za wolno.

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, koniecznie przeczytaj wpis: “SZYBKIE CZYTANIE- JAK TO DZIAŁA?

Jak Ty możesz polepszyć swoje notowanie?

Ponad 95% ludzi traci zbyt wiele czasu na bardzo nieefektywne, tradycyjne notowanie. Co prawda podczas takiego notowania możesz zapamiętać więcej niż podczas samego słuchania. Dodatkowo przetwarzasz zdobywaną wiedzę – jednak wciąż nie wykorzystujesz ogromu potencjału swojego umysłu. Wiele osób nie wie, że można notować za pomocą map myśli a inna część zabiera się za notowanie wizualne nie znając się na bardzo ważnych zasadach przez co i tak nie widzi efektów. Dzisiaj chciałabym Cię zachęcić do tego, abyś krok po kroku udoskonalał swoje notatki. Co możesz zrobić? Wdróż 3 rzeczy:

1. podczas notowania zostawiaj szerokie marginesy

2. podczas notowaia szukaj słów kluczowych, które możesz od razu podkreślać

3. po zakończeniu notowania przejrzyj swoją notatkę i zrób na pozostawionym marginesie nawet najbrzydsze rysunki. Możesz też używać klamerek, wykrzykników przy ważnych informacjach, strałek i innych skrótów, które ułatwią Ci odnajdywanie tego czego szukasz.

Serdecznie zachęcam Cię do skorzystania z moich map myśli z języka angielskiego : http://dorotafilipiuk.pl/freematerials/

także z kursu ,,Notuj jak Geniusz” na którym nauczysz się nie tylko tego jak robić poprawnie Mapy Myśli ale również tego jak funkcjonuje Twój umysł i jak rysować proste rysunki: Kliknij!

Cześć! Nazywam się Dorota Filipiuk i od 10 lat pomagam ludziom uczyć się efektywnie, wykorzystując wiedzę na temat tego, jak uczy się nasz mózg. Jestem psychologiem, trenerem i coachem w trakcie certyfikacji. Przeprowadziłam ponad 15 tysięcy godzin na sali szkoleniowej i sprzedałam ponad 21 000 kursów online, dlatego ludzie ufają moim umiejętnościom.

Zapraszam Cię do zajrzenia na mojego funpaga: Kliknij!

Dorota jest współautorką produktów wspierających proces diagnozy i rozwoju potencjału zdolnych gimnazjalistów, prelegentką na licznych konferencjach i gościem w wielu podcastach. Prowadzi kanał w serwisie YouTube i podcast ,,Efektywność Osobista”.

Jej artykuły znajdziesz m.in. w Wysokich ObcasachEstate i przede wszystkim Forbes’ie.

Była wykładowcą na dwóch uczelniach wyższych, prowadziła szkolenia m.in. dla MANStella Bank Polski. W podróży dookoła świata założyła 2 firmy online. Jest szczęśliwą mamą Kornelki, pasjonatką zdrowego stylu życia. W wolnych chwilach kocha malować i uprawiać aerial yogę.

Czy już wiesz, jak robić notatki? ?