MOTYWACJA – 3 największe mity

Czy wiesz jak wygląda Twoja motywacja?

Wizualizacja, chęci, pozytywne myślenie – to zapewni Ci motywację bez granic. Dzięki temu osiągniesz wybrany cel, bo przecież ,,gdyby tak Ci się chciało, jak Ci się nie chcę” wszystko byłoby łatwiejsze. Czy aby na pewno? Niekoniecznie jest tak jak myślisz. Sprawdź i nie wpadaj w pułapki jakie ma na nas motywacja.

Po pierwsze

Wyobraźmy sobie, że chcesz założyć własny biznes, gdyż szczerze nie znosisz swojej pracy na etacie. Wstajesz więc rano w poniedziałek, podchodzisz do lustra i mówisz magiczne zdanie: “Gdyby mi się tak chciało, jak mi się nie chce… niech moja motywacja się pojawi!”. I nagle, jak za dotknięciem magicznej różdżki Ci się chce! Bardzo chcesz założyć swoją firmę, tak bardzo, że rzucasz swoją dotychczasową pracę na etacie. Wszystkim opowiadasz o tym, a chęci aż Cię rozpierają.

Jednak tutaj magiczne zaklęcie traci swoją moc. To pułapka numer jednej, która dotyczy naszej wiary, że same chęci zapewnią nam sukces. Tak jednak nie jest. Jeśli nie wiesz co zrobić dalej, jakie działania doprowadzą Cię do Twojego celu, jak to zaplanować w czasie, to swojego celu prawdopodobnie nie osiągniesz.

Chęci to ZDECYDOWANIE ZA MAŁO aby zacząć działać.

Jeśli chcesz założyć własny biznes, to znajdź osoby, które już to robią i odnoszą sukcesy. Następnie przygotuj dobry plan i po prostu zacznij działać.

Po drugie

A co z pozytywnym myśleniem? Przecież większość mówców motywacyjnych ciągle przypomina: “Pozytywne nastawienie to podstawa!” “Jesteś zwycięzcą!” “Możesz wszystko!”. To właśnie chcemy słyszeć. Nie musimy się trudzić, wysiłek jest zbędny. Lepiej siedź i myśl bo to przyciągnie najlepsze okazje.

Mam nadzieję, że widzisz w tym kolejną pułapkę, w którą zaciąga nas motywacja. Nie tylko dlatego, że możesz przyciągnąć coś za dużego, ale przede wszystkim dlatego, że POZYTYWNE MYŚLENIE ≠  BRAK WYSIŁKU.

Myślenie pozytywne warto rozgraniczyć na aktywne i bierne.

Myślenie pozytywne bierne to takie kiedy myślę sobie: “Wszystko będzie dobrze, wszystko się ułoży”…i nic nie robię. Czekam aż los załatwi za mnie sprawę. Bo przecież firmy zakładają się same. Prace same się zmieniają a kluczyki do wymarzonego mieszkania same się pojawią w mojej kieszeni.

Aktywne myślenie pozytywne to takie, kiedy wierzymy, ze możemy osiągnąć wymarzony cel. Wiemy, że poradzimy sobie w trudnościach i właśnie dlatego DZIAŁAMY. Myślenie aktywne zakłada że jeśli pojawią się jakieś trudności, to ja wiem, że to jest tylko przejściowy stan i jeśli włożę odpowiednią ilość wysiłku, bądź sprytu, to na pewno poradzę sobie z danym problemem.

Po trzecie

Aby utrzymać motywację na wysokim poziomie i zrealizować zamierzony cel, ważne jest aby wizualizować sobie jego osiągnięcie. Codziennie siadaj więc w swoim fotelu i pomyśl o swojej idealnej figurze, pełnym sejfie czy odbiorze medalu. HMM…może już powinieneś przygotowywać się do wywiadów? Och…jaka ta motywacja łatwa i przyjemna. I tu znowu możesz wpaść w pułapkę!

Często kiedy o czymś marzymy, stawiamy sobie jakiś cel, jest on tak emocjonalny, tak bardzo go chcemy, że to pożądaniem odbiera nam energię by do tego celu dążyć. Na przykład jeśli sportowiec będzie myślał tylko o podium, o tym jak odbiera medal, jak udziela wywiadów, to tak silne pragnienie nagrody może spowodować, że nie będzie już myślał o tym jak dobrze pobiec, jak ustawić stopy, czy jak rozplanować siły. Jak się okazuje wyobrażanie sobie już osiągniętego celu, daje nam często nagrodę do której dążymy – czyli dobre samopoczucie.

Badania pokazują, że kobiety, które się odchudzają, często myśląc o swojej idealnej figurze, dostarczają sobie tak wielu pozytywnych emocji podczas tych wyobrażeń, że ich motywacja do ćwiczeń maleje.

Dlatego jeśli chcesz wykorzystać “magiczne moce wizualizacji” to wyobrażaj sobie przede wszystkim proces dochodzenia do celu a nie laury! Wyobrażaj sobie jak chodzisz na treningi, uczysz się nowej umiejętności, przygotowujesz się do ważnej prezentacji czy egzaminu. Jest to świetny trening dla Twojego umysłu. Dzieje się tak dlatego, ponieważ dla naszego mózgu to co realne i to co wyobrażone, jest niemalże tym samym.

Podsumowanie

Aby osiągnąć upragniony cel potrzebujesz:

  • dobrego planu i zasobów
  • aktywnego pozytywnego myślenia
  • wizualizacji tego jak dochodzisz do upragnionego celu i w jaki sposób radzisz sobie z trudnościami
“Cześć! Nazywam się Dorota Filipiuk i od 10 lat pomagam ludziom uczyć się efektywnie, wykorzystując wiedzę na temat tego, jak uczy się nasz mózg. Jestem psychologiem, trenerem i coachem w trakcie certyfikacji. Przeprowadziłam ponad 15 tysięcy godzin na sali szkoleniowej i sprzedałam ponad 21 000 kursów online, dlatego ludzie ufają moim umiejętnościom.“

Zapraszam Cię do zajrzenia na mojego funpaga: Kliknij!

Dorota jest współautorką produktów wspierających proces diagnozy i rozwoju potencjału zdolnych gimnazjalistów, prelegentką na licznych konferencjach i gościem w wielu podcastach. Prowadzi kanał w serwisie YouTube i podcast ,,Efektywność Osobista”.

Jej artykuły znajdziesz m.in. w Wysokich ObcasachEstate i przede wszystkim Forbes’ie.

Była wykładowcą na dwóch uczelniach wyższych, prowadziła szkolenia m.in. dla MANStella Bank Polski. W podróży dookoła świata założyła 2 firmy online. Jest szczęśliwą mamą Kornelki, pasjonatką zdrowego stylu życia. W wolnych chwilach kocha malować i uprawiać aerial yogę.