4 PODSTAWY EFEKTYWNEJ NAUKI

Chodzisz na szkolenia, czytasz książki, robisz kursy e-learningowe? Świetnie, że należysz do elitarnego grona osób, które inwestują w rozwój osobisty. Zastanawiałeś się czego potrzeba Ci do pełni sukcesu? Co jest kluczem do efektywnej zamiany wiedzy w praktyczne umiejętności? Jakie są podstawy efektywnej nauki? Bez tych informacji rozwój osobisty nie ma sensu, obejrzyj materiał i dowiedz się jak czerpać korzyści ze zdobytej wiedzy.

Domyślam się, że skoro oglądasz ten film, jesteś osobą która wie, że najlepszą przepustką do lepszego życia jest zdobywanie wiedzy i umiejętności. Zapewne wiesz jak ważny jest rozwój osobisty i ciągła nauka oraz to, że zmiana jest wpisana w nasze życie. Jeśli to wszystko wiesz na pewno jesteś osobą która czyta książkiszuka wiedzy na YT, chodzi na kursy i szkolenia, sięga po e-learningowe sposoby przyswajania wiedzy lub ma swojego mentora.

Jeśli robisz choć jedną z wymienionych wyżej rzeczy to…

Gratuluję Ci, że należysz do wciąż małej grupy ludzi inwestujących w siebie. Jest tylko jedno małe ale… Ile % tej wiedzy wykorzystujesz w praktyce? Przykładowo: czytasz książki i zdobywasz wiedzę na temat tego jak lepiej komunikować się z innymi ludżmi, jak mówić rzeczy, których nie chcieliby usłyszeć i jak rozwiązywać konflikty- czy po zdobyciu tej wiedzy Twoje relacje z innymi rzeczywiście są dużo lepsze?

,,Ludzie są jak dziurawe dętki”– powiedział mi kiedyś mój autorytet w dziedzinie psychologii, kiedy zaczynałam swoją pracę jako trener biznesowy. ,,Przychodzą na szkolenia, są zachwyceni, mają ogrom inspiracji, po czym wracają do domu i po tygodniu od nowa robią to samo w ten sam, mało efektywny sposób. Powietrze które w nich wdmuchałaś uleci tak jak z pękniętej dętki”.

I wtedy zaczełam zastanawiać się nad sobą- ile wiedzy wdrażam po przeczytaniu znakomitej książki, zakończeniu genialnego szkolenia czy otrzymaniu rewelacyjnej rady od innej osoby. Jak to się dzieje, że mimo tego, że możemy zmienić nasze życie na lepsze, dostajemy gotowe wskazówki to i tak z nich nie korzystamy?

Powodów może być kilka:

Eustachy kilka dobrych weekendów spędził na czytaniu książek sprzedażowych. Już miał wizje jak sprzedaje piach na pustyni i jest milionerem. Ha! Teraz żadny klient mi się nie oprze- te sposoby muszą działać! Miał cały plan, wiedział co krok po kroku powiedzieć…jednak podczas pierwszego kontaktu z klientem zupełnie stracił kolejność i zamiast sprzedaż otworzyć, z pięknym uśmiechem powiedział klientowi ,,do widzenia”. Jak to się mogło stać?!

A tak to, że w sytuacji stresu nasz umysł korzysta z tego co dobrze zna, co ma świetnie utrwalone i co może zrobić bez większego zastanowienia.

Aby walczyć z tą pułapką, możesz zrobić dwie rzeczy: albo rewelacyjnie wyćwiczysz poznane umiejętności ,,na sucho w domu”, w swojej wyobraźni czy ze znajomymi, albo nauczysz się panować nad swoim stresem tak, aby Cię nie paraliżował a motywował do działania. Stres nigdy bowiem nie zależy od zewnętrznej sytuacji a od naszych wewnętrznych interpretacji rzeczywistości.

4 PODSTAWY EFEKTYWNEJ NAUKI

Matylda nauczyła się wszystkich zasad szybkiego zapamiętywaniaefektywnego notowania. Już miała przystąpić do nauki do egzaminu kiedy zorientowała się, że nie ma pojęcia jak wykorzystać podane techniki w praktyce. Nie umiała przełożyć książkowych rad na swoje własne podwórko, próbowała je wykorzystać według własnego mniemania ale nie dawało to rezultatów, więc stwierdziła że techniki nauki są głupie i szkoda na nie tracić czasu.

Musiałam podać ten przykład bo widzę jak wiele osób kojarzy różnego rodzaju mnemotechniki. Zupełnie jednak nie ma pojęcia jak je wykorzystać w praktyce lub stara się z nich korzystać, ale błędnie. Podobny efekt można zauważyć np. na siłowniach. Wiele osób po przeczytaniu poradnika ,,jak zbudować bica” niekoniecznie najlepiej korzysta ze zdobytej wiedzy.

 Jak wyrwać się z pułapki ,,jak to zrobić w praktyce”? Szukaj osób, które mają daną umiejętność lepiej opanowaną niż Ty i zapytaj ich o radę, poproś o ocenę Twoich umiejętności. Ucz się też od praktyków i pasjonatów a podczas nauki zawsze wyobrażaj sobie jak skorzystasz z podanej wiedzy. Wiele możesz nauczyć się też samemu próbując wykorzystywać wiedzę w praktyce, chociaż jest to dłuższa droga.

Praktyczna wiedza

Karolina 5 lat przykładała się na studiach do nauki. Miała same 5 w indeksie i chodziła na wszystkie wykłady. Czy to oznacza, że Karolina jest już specjalistą w dziedzinie w której się uczyła? Poradzi sobie z trudnymi sytuacjami w firmie i będzie umiała wykorzystać w praktyce tą wiedzę? Jestem pewna, że znasz odpowiedź na to pytanie. To, że się uczymy nie oznacza, że robimy to dobrze. Obecnie system edukacji bardziej przygotowuje nas do bycia wykładowcą na uczelni niż do… życia.

 Jeśli chcesz poradzić sobie z tą pułapką zawsze kiedy zdobyć praktyczną wiedzę dowiedz się w jaki sposób możez to zrobić najlepiej. Więcej na ten temat mówiłam w innym filmie (kliknij i obejrzyj film). Kiedy już trafiłeś na czysto teoretyczną wiedzę pytaj się jak mógłbyś ją wykorzystać w praktyce? Po co miałbyś przekazać te informacje przybyszowi z obcej planety? Jaki miałby z niej pożytek? Zastanawiaj się jak dzięki tej wiedzy możesz zmienić swoje lub czyjeś życie.

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, koniecznie przeczytaj wpis: “JAK BYĆ SILNYM PSYCHICZNIE – UNIKAJ 12 RZECZY

Stare nawyki

Zenek nie przepadał za porządkiem. Co tu dużo mówić- był bałaganiarzem. Co prawda śmieci same nie wychodziły mu z domu, ale nigdy jakoś nie widział potrzeby odkładania rzeczy na miejsce, czy sprzątania po sobie. Pewnego razu jednak poszedł na szkolenie na temat efektywności i zrozumiał, że całe życie żył w błędzie. Porządek jednak jest cool i nie warto tracić czasu na szukanie zagubionych rzeczy.

I o ile świadomie wiedział, że nie chce już bawić się w grę ,,ktokolwiek widział, ktokolwiek wie”, jego mózg był innego zdania. Nadal musiał przeszukiwać wszystkie kieszenie i teczki aby odnaleźć klucze, które postanowił wieszać przy drzwiach, nadal szukał faktur, które przecież miał wkładać do specjalnej szufladki. ,,Jak to jest możliwe? Przecież ja naprawdę chcę to zmienić, wiem jak i mam ogromną motywacjęDlaczego nie potrafię tego zmienić?!”

No właśnie nie za bardzo wie jak- stare nawyki Zenka nie znikną same z siebie. Umiejętność nie tyko pozbywania się nawyków, które rujnują nam życie ale również wdrażania tych, które odmieniłyby je na lepsze jest jedną z podstawowych zasad wykorzystywania zdobytej wiedzy. Dzięki zdobyciu tej wiedzy nie tylko będziesz mógł zapomnieć o motywowaniu się do działania, przypominaniu sobie o zrobieniu danej czynności, ale też maksymalnie szybko możesz wdrożyć umiejętności, których się uczysz. Jest to niebywale drogocenna wiedza. Wykorzystasz te 4 podstawy efektywnej nauki?

Cześć! Nazywam się Dorota Filipiuk i od 10 lat pomagam ludziom uczyć się efektywnie, wykorzystując wiedzę na temat tego, jak uczy się nasz mózg. Jestem psychologiem, trenerem i coachem w trakcie certyfikacji. Przeprowadziłam ponad 15 tysięcy godzin na sali szkoleniowej i sprzedałam ponad 21 000 kursów online, dlatego ludzie ufają moim umiejętnościom.

Zapraszam Cię do zajrzenia na mojego funpaga: Kliknij!

Dorota jest współautorką produktów wspierających proces diagnozy i rozwoju potencjału zdolnych gimnazjalistów, prelegentką na licznych konferencjach i gościem w wielu podcastach. Prowadzi kanał w serwisie YouTube i podcast ,,Efektywność Osobista”.

Jej artykuły znajdziesz m.in. w Wysokich ObcasachEstate i przede wszystkim Forbes’ie.

Była wykładowcą na dwóch uczelniach wyższych, prowadziła szkolenia m.in. dla MANStella Bank Polski. W podróży dookoła świata założyła 2 firmy online. Jest szczęśliwą mamą Kornelki, pasjonatką zdrowego stylu życia. W wolnych chwilach kocha malować i uprawiać aerial yogę.

Czy już wiesz, jakie są cztery podstawy efektywnej nauki? ?