DLACZEGO NIE MOŻESZ ZACZĄĆ DZIAŁAĆ?

DLACZEGO CHĘCI NIE WYSTARCZAJĄ BY ZACZĄĆ DZIAŁAĆ?


Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego Twoje chęci nie są wystarczające by zacząć działać?
Dziś chcę Ci pokazać 3 powody, przez które wiele osób odkłada, lub zaprzestaje podejmowania danego działania. Czy w Twoim przypadku jest podobnie?




SŁOŃ I PCHŁA

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym jak to możliwe, że ogromne, silne słonie w cyrku są przywiązane do mizernego patyka i nie uciekają mimo tego, że nie potrzebowałyby do tego dużego wysiłku?

Czy wiesz, że pchły mogą skakać na wysokość nawet 25 centymetrów, jednak gdy włoży się je do słoika z pokrywką a potem po jakimś czasie się ją zdejmie, to pchły doskakują tylko do wysokości, do której skakały jak było wieczko. A przecież bez problemu mogłyby wyskoczyć ze słoika.



WYUCZONA BEZRADNOŚĆ



Oba te przykłady odnoszą się do zjawiska nazwanego WYUCZONĄ BEZRADNOŚCIĄ.

Jest to deficyt motywacyjny polegającego na tym, że nie podejmujemy kolejnych prób.
Nie zaczynamy działać, ponieważ poprzednio w przeszłości nam nie wyszło.

I tak ogromny słoń, który bez problemu mógłby uciec z cyrku, nie podejmuje żadnych prób, ponieważ jako małe słoniątko był przyczepiony do wielkiego słupa, którego nie mógł ruszyć. Po wielu próbach nabrał przekonania, że mimo wkładania wysiłku, właściwie zupełnie nic mu to nie da.



DEFICYT MOTYWACYJNY U LUDZI


Podobnie jest z ludźmi. Być może nie składasz kolejnych CV, ponieważ wysłałeś ich już ich tak wiele a mimo to nie dostałeś żadnej odpowiedzi.

Być może nie angażujesz się w nowy związek, ponieważ Twoje wcześniejsze związki okazały się pomyłką.

Może nie prosisz o podwyżkę nowego szefa, bo we wcześniejszej pracy takie działania nie przyniosły Ci żadnych efektów.



ETAPY NAUKI


Przypomnijmy sobie teraz jak uczyłeś się jazdy na rowerze. Na początku ta umiejętność wydawała Ci się banalnie prosta. W końcu tyle ludzi jeździ rowerami! Byłeś wtedy na etapie nieświadomej niekompetencji.

Dostałeś wymarzony rower, siadasz na niego. I co? Boleśnie doświadczasz działania grawitacji. Uświadamiasz sobie, że skręcanie i utrzymywanie równowagi jednocześnie wymaga nie lada wysiłku. Jest to etap tak zwanej świadomej niekompetencji.

Postanawiasz, że jednak tak łatwo się nie poddasz i będziesz ćwiczyć, będziesz nadal działać w tej dziedzinie. Zaczynasz jeździć i idzie Ci całkiem nieźle. To etap świadomej kompetencji.

Po pewnym czasie dochodzisz do wprawy, a na pytanie: “Jak się jeździ rowerem?” odpowiadasz: ” No po prostu siadasz i jedziesz”. To etap tak zwanej nieświadomej kompetencji.


Bez względu na to czego się uczysz, ZAWSZE PRZECHODZIMY PRZEZ TE CZTERY ETAPY NAUKI. Od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w dzisiejszych czasach żyjemy w świecie, fast-foodów, fast-życia i fast-kompetencji.

Wszystko ma przychodzić nam bardzo łatwo, szybko, przyjemnie i bez wysiłku. Bez popełniania błędów, do których nawet system edukacji jest bardzo wrogo nastawiony.



NAJWAŻNIEJSZY ETAP NAUKI


A tymczasem najważniejszym, a zarazem najtrudniejszym etapem nauki jest właśnie świadoma niekompetencja. Kiedy musisz przyznać przed samym sobą, że Ci nie wychodzi, że popełniasz błędy, że niestety nie jesteś taki idealny jak Ci się wydawało.

Tymczasem dla wielu ludzi stanowi to ogromne zaskoczenie.

Jak to?! Wysiłek, popełnianie błędów, coś mi nie wychodzi? Przecież mówcy motywacyjni mówili, że możesz wszystko i nie wspominają o tym etapie.


Etapie kiedy szlifujemy swoje umiejętności, kiedy powtarzamy wielokrotnie czynność aby wyeliminować błędy.



CO BYŚ ROBIŁ W ŻYCIU, GDYBYŚ WIEDZIAŁ, ŻE NA 100% ODNIESIESZ SUKCES?


Zastanów się przez chwilę.

Dlaczego więc tego nie robisz?

Być może powodem jest przekonanie, że po drugiej stronie sukcesu jest…porażka.


Tak jednak nie jest!

Kiedy my wychowywani jesteśmy w przekonaniu, że jak nie odniesiesz sukcesu to poniesiesz porażkę, tymczasem w amerykańskiej mentalności istnieje przekonanie, że porażki, trudności to po prostu WYZWANIA POJAWIAJĄCE SIĘ NA NASZEJ DRODZE DO SUKCESU. Na nich możemy się uczyć, dzięki nim możemy się rozwijać.


Dlaczego więc tak bardzo boimy się trudności?

Porażka to wróg numer jeden zapatrzonego w siebie ego. Gdy coś nam nie wyjdzie, kiedy popełnimy jakiś błąd, to bardzo szybko przypominamy sobie o swoich niedoskonałościach.


Osoby z adekwatnym poczuciem własnej wartości, nie zmieniają myślenia o sobie ponieważ coś im nie wyszło.

Ale osoby, których poczucie własnej wartości nie jest wysokie, przeżywają mentalne katusze. Wycofują się więc zawczasu aby nie czuć się gorzej. A żeby się wycofać mają bardzo dużo różnych wymówek. Dzieci, bark talentu, wiek, czy po prostu “bo taki mamy klimat”.

“Cześć! Nazywam się Dorota Filipiuk i od 10 lat pomagam ludziom uczyć się efektywnie, wykorzystując wiedzę na temat tego, jak uczy się nasz mózg. Jestem psychologiem, trenerem i coachem w trakcie certyfikacji. Przeprowadziłam ponad 15 tysięcy godzin na sali szkoleniowej i sprzedałam ponad 21 000 kursów online, dlatego ludzie ufają moim umiejętnościom.“

Zapraszam Cię do zajrzenia na mojego funpaga: Kliknij!

Dorota jest współautorką produktów wspierających proces diagnozy i rozwoju potencjału zdolnych gimnazjalistów, prelegentką na licznych konferencjach i gościem w wielu podcastach. Prowadzi kanał w serwisie YouTube i podcast ,,Efektywność Osobista”.

Jej artykuły znajdziesz m.in. w Wysokich ObcasachEstate i przede wszystkim Forbes’ie.

Była wykładowcą na dwóch uczelniach wyższych, prowadziła szkolenia m.in. dla MANStella Bank Polski. W podróży dookoła świata założyła 2 firmy online. Jest szczęśliwą mamą Kornelki, pasjonatką zdrowego stylu życia. W wolnych chwilach kocha malować i uprawiać aerial yogę.

Czy już wiesz co robić by zacząć działać?

Jeśli uważasz ten wpis za pomocy, to zerknij też TUTAJ! – dowiesz się jakie są 3 największe mity motywacji i co zrobić by efektywnie działać.